Trochę historii, czyli jak powstał pierwszy proszek do prania?

Lifestyle Offtopic Pranie

Proszek do prania to produkt, który znajduje się niemal w każdym domu. Codziennie setki milionów ludzi korzysta z tej niezwykłej zdobyczy ludzkości. W tym tekście opowiemy Ci o tym, jakie były okoliczności powstania pierwszego proszku do prania w takiej formie, w jakiej znasz go dzisiaj. Usiądź wygodnie i zaczynamy naszą małą podróż w przeszłość.

Wszystko zaczęło się 26 września 1876 roku. To właśnie wtedy Fritz Henkel razem z dwoma wspólnikami założył firmę Henkel & Cie. Na pierwszy detergent spod szyldu przedsiębiorstwa trzeba było poczekać niemal dwa lata. Soda Wybielająca (Bleich-Soda) była sprzedawana początkowo w papierowych torbach. Produkt bardzo szybko zyskał ogromną popularność, a firma Henkel & Cie musiała zainwestować w budowę fabryki, by móc zaspokoić potrzeby wszystkich klientów. Budowa fabryki zapoczątkowała również rozwój marki, która już w 1884 roku wprowadziła na rynek ultramarynę koloryzującą, płyn czyszczący, pomadę do czyszczenia, ekstrakt wołowy i brylantynę do włosów.

Droga do proszku do prania

Henkel & Cie była firmą rodziną. W 1893 roku do zespołu dołączył syn założyciela Fritz Henkel Junior. Zajmował się rozwijaniem sieci sprzedaży i udoskonalał strategie reklamowe. Nie trzeba było również długo czekać, by najmłodszy syn Henkla dr Hugo Henkel zaczął pomagać w rodzinnym biznesie. Zakres jego działań to badania nad środkami do prania i wybielania. Interesował się również nadtlenkami. To właśnie jego praca najbardziej przybliżyła firmę do stworzenia pierwszego na świecie proszku do prania, który pojawił się na rynku już w 1905 roku.

Ogromny sukces

Pierwszy proszek do prania nazywał się Persil. Nazwa pochodziła od nazw najważniejszych składników: nadmaranu (po niemiecku Perborat) oraz krzemianu (po niemiecku Silikat). Persil wpłynął na życie ludzi w taki sposób, że na pewno nawet Henkel senior tego nie przewidywał. Już w 1908 roku produkcja proszku wynosiła 4,7 tysięcy ton. Rok 1922 przyniósł znaną Białą Damę, która ubrana na biało trzymała w jednej ręce proszek Persil. Pojawiała się ona na plakatach, gazetach, szyldach, zegarach ulicznych i szyldach dachów. Żeby uświadomić sobie sukces, jaki odniósł proszek do prania Persil, wystarczy wspomnieć o tym, że pierwszą reklamą w historii niemieckiej telewizji (wyemitowaną w 1956 roku) była właśnie reklama tego produktu.

Druga Wojna Światowa

W tym czasie niemiecki rząd wydał dekret, który nakazywał produkcję tylko standardowych proszków do prania, co sprawiło, że Persil zniknął z rynku. Na całe szczęście już w 1950 roku ulubiony proszek do prania powrócił. W tym czasie firma wprowadziła również Henko do namaczania i płyn do płukania Sil.

Henkel dzisiaj

Znak firmowy, który znamy do dzisiaj, czyli czerwony owal z nazwą w środku został wprowadzony w 1920 roku. Dalsze lata to ciągły rozwój firmy oraz wprowadzanie na rynek coraz to nowszych produktów. Mało kto wie, że znana niemal na całym świecie marka Fa jest „córką” firmy Henkel & Cie. Dzisiaj małe przedsiębiorstwo rodzinne jest wielką korporacją, zatrudniającą ponad 50 000 pracowników na całym świecie i sprzedającą środki chemiczne do prania, czyszczenia, mycia ciała i wiele innych produktów luźno związanych z tematyką kosmetyczną takich jak np. klej w sztyfcie Pritt.

Poznaj najbardziej znane marki firmy Henkel:

  • Persil
  • REX
  • Perwoll
  • Silan
  • PUR
  • Clin
  • Bref
  • Somat
  • Schwarzkopf
  • Schauma
  • Palette
  • Taft
  • Fa
  • Pattex

Dodaj komentarz